Meld u hier aan!

samenverder

Door u te abonneren op de digitale versie van de SV helpt u om de kosten te drukken en de bezorglast te verminderen.

anbi logo

Boekbespreking

Siegfried Zöllner - Vergeten wereld
Voor mij ligt een boek met de titel “Vergeten Wereld”. Ik heb het ter lezing gekregen van ds. Henk van der Steeg. Het vertelt over het zendingswerk onder de Yali’s, een stam in het Bergland van Papua.

Papua is een provincie van Indonesië, tot 1962 hoorde het bij Nederland. Ds. Van der Steeg is zijn predikantenloopbaan begonnen als docent aan de Theologische School van de kerk in Papua, nog steeds weet hij zich met de kerk en het volk verbonden. Onlangs getuigde hij daar nog van in de Vrijheidskerk toen hij daar voorging in de dienst.

Het boek is geschreven door Siegfried Zöllner, een Duitse predikant, die in 1960 samen met de Nederlandse zendingsarts Wim Vriend naar Nederlands Nieuw-Guinea, zoals het gebied toen heette, vertrok. Pas na hun aankomst werd duidelijk waar ze zich zouden gaan vestigen en met hun zendingswerk zouden beginnen. Het gebied was tot dat moment totaal onbekend en moeilijk bereikbaar, er was nog geen contact met het Nederlandse bestuur of met de buitenwereld in het algemeen. Het was inderdaad een “vergeten wereld”. Alleen vanuit de lucht hadden piloten gezien dat er in dat gedeelte van het Bergland een behoorlijk aantal mensen moest wonen. In het boek beschrijven zij hoe ze met hen in contact kwamen, hun taal leerden en hun gewoonten. Het was een verdeelde samenleving met onderlinge oorlogen, ook kannibalisme kwam voor. Kenmerkend voor het boek is dat het met veel liefde voor de mensen is geschreven.

Het is natuurlijk niet mogelijk een boek van ruim 300 bladzijden in een paar woorden samen te vatten. Ik kan er wel over zeggen dat het een heel boeiend boek is, dat het je niet moeilijk maakt om het in één ruk uit te lezen. Er zit ook spanning in. Hoe een kleine groep gemotiveerde mensen het vanuit hun roeping presteren beetje voor beetje voortgang te vinden met hun werk, dat vooral gericht is op het brengen van een nieuwe beschaving, waarin het evangelie van Jezus Christus centraal staat. En in “samenspraak” met de aldaar wonende mensen lukt het hen ook. Het mooie is ook, dat zij hun verdere leven met hen in contact blijven, ook al zijn zij teruggekeerd naar hun vaderland.

Het boek is voorzien van vele authentieke kleurenfoto’s. Ds. Van der Steeg schreef het voorwoord bij de Nederlandse vertaling. Het boek en de daarin beschreven mensen zijn een grotere lezerskring waard. De uitgever is “Boekencentrum” en de prijs € 15,--. Mogelijk ook bij de bibliotheek te lenen. Maar als u mijn exemplaar wilt lenen kan dat ook. Ik hoor graag van u.

Wim van Steenbergen, tel 072-5120335 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.