groene kerk in een open hand

De vorige keer schreef ik over het opvangen van douchewater dat je vervolgens kunt gebruiken om de wc door te spoelen. Maar ook bij de kraan kun je water besparen. Zet gewoon bv. eens een afwasbak in de gootsteen en vang ook hier het water op bij elke keer dat u iets af te spoelen hebt. Houdt u gewoon eens bij hoe vaak u de kraan argeloos opendraait en als u het dan bv. in die afwasbak opvangt, ziet u hoe veel water er dan dagelijks zomaar door uw vingers wegstroomt. Dat zal u nog behoorlijk ontschieten.

En toch helpt ook dat opgevangen water het behoud van een goed klimaat, als u het tenminste dat opgevangen water weer voor iets anders gebruikt. Of zet eens een volle fles water naast uw echte kraan en probeer het daarmee een hele dag te redden i.p.v. steeds de kraan een beetje open te draaien. De kranten schreven onlangs nog, dat er nog wel voldoende zoet water is, maar dat de waterbedrijven wel hun uiterste best moeten doen en heel hard moeten werken om daar iedere keer weer schoon drinkwater van te maken.
Bij iets doen voor het klimaat, hoeft u niet altijd iets grootst te doen. Zoek het in kleine dingen. Vaak zijn die al best bekend:

• Hang een gordijn bij de deuren, die naar buiten gaan.
  • Isolatie-tape om uw deurposten of een speciale borstel aan de onderkant van de deur.
  • Een tochtslang onder tegen aan de deuren aan.
  • Schakelaars in uw kastdeuren, zodat de lampen daarin automatisch weer uitgaan.
  • Deuren zo veel mogelijk sluiten.
  • Hang en zet een warme trui en pantoffels in uw buurt en trek die aan voor het koud wordt in uw kamer.
  • Gordijnen op tijd dicht, zodat de thermostaat al vroeg in de avond omlaag kan.
  • Alleen uw was draaien met een volle trommel en op een eco-programma.
  • Dit geldt ook voor een eventuele droger of hang eerst uw was een poosje op en doe de was pas later in de droger.
  • Probeer het gebruik van de wasmachine en de eventuele droger uit te stellen.
  • Wat vaker de auto laten staan.
  • Van te voren bedenken, wat u wilt eten de komende dagen en op maat voedsel inkopen zodat u zo min mogelijk voedsel weg hoeft te gooien.
  • Eet een paar dagen in de week geen vlees. Eet u toch vlees, kies dan biologisch.
  • Samen met buren of familie boodschappen inkopen en delen.
  • Proberen de hoeveelheid weggooi-verpakkingen van uw boodschappen te beperken.
  • Zelf uw biologische tomaatjes of kruiden telen. Etc. Etc.

Zo ziet u: Mogelijkheden te over. En … ik heb het vaker geschreven: Alle kleine beetjes zijn echt belangrijk.
Doet u ook weer mee? Ja Natuurlijk!!
Groene groetjes van Trijnie Bakker