hit counter joomla


Komende vieringen

 
 09 mei 2021  10:00 uur:
ds. L.T. Witkamp, Vinkeveen
 
 13 mei 2021  10:00 uur:
werkgroep eredienst
 
 16 mei 2021  10:00 uur:
ds. J.J.F. van Melle, Oudorp
 
 23 mei 2021  10:00 uur:
ds. D.P. Jans
 
 28 mei 2021  19:30 uur:
Taizédienst
 
 30 mei 2021  10:00 uur:
ds. D.P. Jans

 

Er mogen 30 bezoekers aanwezig zijn tijdens de kerkdiensten op de zondagmorgen en de avondgebeden tijdens de veertigdagentijd op de woensdagavond. Voor alle diensten geldt, dat u zich moet aanmelden! Tel.: 06 47 92 26 95; e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De diensten zijn ook online te volgen.

  

 

Zondag 18 april. Voorganger: ds. Rudolf Kooiman. Op het leesrooster: Johannes 21:15-24.

Zondag 25 april Lezing: Johannes 10: 11-16 over de Goede Herder.

Zondag 2 mei, dienst tussen Koningsdag en 4 en 5 mei Lezing: Deuteronomium 4: 31-40 ‘De Heer, uw God, is een God van liefde (…) Ga de hele geschiedenis maar eens na!’ Het laatste lied van deze dienst zal Lied 708 zijn: ‘Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God, mijn Heer!’

Zondag 9 mei Voorganger: ds. Theo Witkamp. We vieren samen avondmaal. Op het leesrooster staat Johannes 15: 9-17.

Donderdag 13 mei, Hemelvaart, 10.00 uur, morgengebed in en vanuit de Vrijheidskerk, verzorgd door de werkgroep Eredienst. Lezing: Handelingen 1: 1-11.

Zondag 16 mei, Wezenzondag Voorganger: ds. Ferdinand van Melle. Op het leesrooster staat Johannes 17: 14-26.

Zondag 23 mei, Pinksteren Lezing: Handelingen 2: 1-13, over de komst van de Heilige Geest.

Vrijdag 28 mei, Taizé-viering in het kader van de Feestweek van de oecumene (onder voorbehoud), om 19.30 uur in de Vrijheidskerk, verzorgd door onze werkgroep Eredienst. Thema: ‘Ga de weg van de kinderen van het Licht!’

Zondag 30 mei Lezing: I Korintiërs 2: 6-16 ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’

 


facebook

Niet bij de pakken neerzitten!

Ja, ons wordt gevraagd, juist in deze coronatijd, de moed niet te verliezen. Het is doorzetten geblazen. We moeten niet bij de pakken neerzitten.
Waar komt deze laatste uitdrukking eigenlijk vandaan? ‘Niet bij de pakken neerzitten’ – je gebruikt deze formulering vaak om mensen te bemoedigen of om jezelf aan te sporen, maar wat zeg je eigenlijk, als je deze woorden in de mond neemt?

Issachar

Om de herkomst van ‘niet bij de pakken neerzitten’ te achterhalen, moeten we de Bijbel erbij pakken. Bijna aan het eind van bijbelboek Genesis geeft aartsvader Jakob elk van zijn zonen de zegen. Als zesde is zoon Issachar aan de beurt (Genesis 49: 14-15). Jakob zegt over hem: ‘Issachar is een sterke ezel, liggend tussen de manden. Hij zag hoe weldadig de rust was en hoe bekoorlijk het land; er werd hem zwaar werk opgelegd, hij boog zich en droeg zijn last.’
Issachar wordt vergeleken met een sterke ezel die tussen manden ligt. Die manden zijn zwaarbeladen. De ezel is weliswaar sterk, maar kan niet meer verder, want de opgelegde lasten zijn te zwaar voor hem. Hij kan niet anders dan gaan liggen. Hij moet wel ‘bij de pakken neerzitten of neerzijgen’. Uit dit bijbelse beeld is de zegswijze ontstaan met de betekenis 'van vermoeidheid niet verder kunnen' (letterlijk) en 'moedeloos raken en daardoor alles maar op zijn beloop laten, afhaken' (figuurlijk).

Zwaarbeladen…

Issachar zit inderdaad tussen de manden/pakken terneer, maar wordt door Jakob juist geprezen vanwege het feit dat hij zich tóch, ondanks zijn vermoeidheid en moedeloosheid, gewillig en moedig buigt en zijn last draagt! Sterk als een ezel zet hij zijn schouders onder zijn opdracht.
Daarom wordt de zegswijze meestal in positieve zin gebruikt: à la Issachar ‘NIET bij de pakken neerzitten!’, doorzetten, volhouden.

Terzijde I: soms is het juist wél goed om even bij de pakken neer te gaan zitten om op adem te komen en je te bezinnen. Dan kun je nieuwe kracht opdoen om hierna je taken weer op te pakken, met frisse moed.

Terzijde II: de ezel die amechtig tussen de manden ligt, omdat het dier veel te zwaarbeladen en uitgeput is, maakt ons ook duidelijk dat we koppig moeten blijven strijden voor dierenwelzijn en dierenrechten. Dit is en blijft een bijbelse opdracht voor ons.

Matses

De uitdrukking kan trouwens ook nog een andere herkomst hebben. Deze trof ik bij verschillende rabbijnen aan.
‘Niet bij de pakken neerzitten’ – je moet hierbij denken aan ‘niet bij de pakken mátses neerzitten’. Jarenlang waren de Israëlieten als slaven tewerkgesteld in Egypte. Op Gods bevel sommeerde Mozes hen om de boeien te verbreken en weg te trekken uit het land van dwang en doem. De Joden bakten haastig matses, ongezuurde broden, om deze mee te nemen op hun uittocht uit Egypte. Ze hadden hele stapels gebakken en ingepakt. Deze pakken lagen klaar. Maar toen werden ze door wanhoop overvallen en gingen ze bij de pakken matses neerzitten, verzuchtend ‘Het heeft toch allemaal geen zin… en we zullen lang niet genoeg hebben’.

Het zijn Mirjam, Mozes en Aaron geweest die hun volksgenoten meteen hebben aangespoord om ‘niet bij de pakken neer te zitten’ maar om op te staan, de pakken matses mee te nemen en hun weg in vertrouwen te gaan: ‘Het heeft wel degelijk zin, want God is erbij, en als de matses op zijn, zal er hemels brood regenen. Waag het maar en ga maar!’

‘Niet bij de pakken neerzitten’, als Issachar onze lasten dragen, als heel het volk in goed geloof de aangewezen weg gaan met God als Gids – het wordt ook tegen ons gezegd.

Nielspeter Jans

afbeelding:
Issachar, c. 1585,
Jan Sadeler I after Crispen van den Broecke
Jan Sadeler I; Netherlandish, 1550 - 1600
Crispen van den Broecke; Netherlandish, 1524 - 1591
hand-colored engraving on laid paper
https://www.nga.gov

online kerkdiensten

   

Link naar online kerkdiensten:


wie is wie?


nielspeter

Nielspeter Jans, predikant
072 515 76 25
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.