Lecto Divina

Eenmaal per maand.
Lectio Divina is een manier van bijbellezen die vaak gebruikt wordt door de monniken. Het is het rustig herlezen van een bijbeltekst en aandacht geven aan dat wat je raakt om daar in stilte over na te denken.
Lectio Divina bestaat uit 4 stappen:

1. Lectio/Lezing
    Lees de tekst langzaam en (zo mogelijk) hardop en luister naar wat je hoort.
    Lees de tekst in stilte nog een paar keer.
    Sta al lezend stil bij de woorden of zinnen die je raken of bij je haken.
  1. Meditatio/Overweging
    Stel jezelf de vragen: Wat roepen deze woorden of zinnen bij mij op?. Hoe raken ze aan mijn eigen leven? Welk licht laten ze daarop vallen? Herkauw met deze vragen wat je gelezen hebt.
    Waar valt je aandacht op? Waarom valt je aandacht daarop? Wat raakt je, wat heeft jou iets te zeggen? Waarom? Komen er naar aanleiding van deze tekst andere teksten bij je boven? Of een lied? Een beeld? Herinnering?
    Heeft de boodschap die deze tekst heeft ook bepaalde consequenties?

2. Oratio/Gebed
    Spreek het verlangen dat de tekst in je oproept uit naar God.
    Verwoord in een kort gebed wat deze meditatie bij je opriep.

3. Contemplatio/Beschouwing
    Blijf een tijdje in stilte in de liefdevolle aanwezigheid van God
    Proef en geniet!

Dit initiatief is geen cursus over Lectio Divina, maar een met elkaar ontdekken wat het Woord van God te zeggen heeft in je persoonlijk leven. Wij discussiƫren niet over de bijbeltekst, maar laten de tekst spreken en op ons inwerken.
Nieuwsgierig geworden? Je bent van harte welkom!

• Datum en tijd: elke tweede woensdag van de maand, 14.00 - 15.00 uur
  • Locatie: Vergaderruimte Kerkelijk Bureau in de Vrijheidskerk.

afbeelding: Eugenio Hansen, OFS, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons