logo leger des heils

Het Sociaal Spreekuur van het Leger des Heils
Menigeen krijgt te maken met de gevolgen van de oplopende energieprijzen, hogere kosten van dagelijks levensonderhoud en het minder waard worden van de euro’s in de portemonnee. Dan is het goed om te weten dat er plekken zijn waar hulp gebonden kan worden. Een van die plekken is het Sociaal Spreekuur bij het Leger des Heils.
Dichtbij station Alkmaar-Noord vindt u het korps Alkmaar van het Leger des Heils.

Wellicht bent u er al eens geweest of langsgelopen, maar toch even kort een opsomming van hetgeen u daar in het gebouw aan de Burgpoelwaard 2-4 (1824 DW Alkmaar) kunt vinden en doen: Normaliter is er een raad- en daadbalie, een sociaal spreekuur, waar u met vragen terecht kunt, de huiskamer van de buurt (Bij Bosshardt), een tweedehands kledingwinkel en wisselende activiteiten.

En niet in de laatste plaats is het Leger des Heils een kerkgenootschap met veel diaconale activiteiten. Bij het sociaal spreekuur kan bijvoorbeeld een aanvraag voor de voedselbank worden gedaan. Dan kan men, als men aan de voorwaarden van de Voedselbank in Alkmaar voldoet, éénmaal per week een pakket voedingsmiddelen ophalen. Vaak hebben de cliënten ook schulden. Dan wordt -in eenvoudige zaken- getracht een betalingsregeling te treffen. Anders is een bewindvoerder de aangewezen persoon om deze cliënt te helpen. Vanuit het spreekuur kunt u daarvoor de nodige informatie krijgen. Verder is het vanaf 1 maart weer mogelijk om (digitaal) aangifte bij de belastingdienst te doen. Vooral mensen met een laag inkomen en/of weinig digitale mogelijkheden maken gebruik van de mogelijkheid om op het spreekuur de benodigde hulp te krijgen. Ook vertalen de vrijwilligers vaak brieven voor mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn of lezen zij brieven voor en adviseren hoe daarop gereageerd kan worden aan mensen die niet kunnen lezen en/of schrijven. Zelfs wordt er van tijd tot tijd een budgettraining gegeven om te voorkomen dat mensen in financiële problemen raken en te zorgen dat zij controle over hun inkomsten en uitgaven houden. Het spreekuur wordt gehouden door vrijwilligers, die voor het grootste deel uit een van de bij de Alkmaarse Raad van Kerken aangesloten geloofsgemeenschappen komen. U kunt ons vinden aan de Burgpoelwaard 2-4, 1824 DW Alkmaar (naast station Alkmaar-Noord)