Wat is onze kleine stad Bethlehem mooi geworden in de donkere dagen voor kerst! De huisjes zijn bewoond door allemaal bijzondere mensen. Er zijn bomen, bloemen en planten, er is water in een put en rond het huisje van David grazen een heleboel wollige schaapjes. Rondom het huis van de profeet Micha zweven wolkjes vol dromen over de koning die zal komen en zal zorgen voor vrede onder de mensen. Boven het huis van Maria en Jozef is een gouden ster verschenen die de drie Wijzen vanuit hun toren in het Oosten goed kunnen zien. Op kerstochtend hebben ze met hun kamelen de ster gevolgd tot aan het huisje van Maria en Jozef om daar hun geschenken van goud, wierook en mirre te brengen en Jezus te bewonderen.
Betlehem is in onze hoofden sterk verbonden met het kerstverhaal, maar ook is het een stad die nog altijd bestaat. Betlehem ligt op de Westelijke Jordaanoever en wordt bevolkt door ruim 30.000 Palestijnen onder wie relatief veel christenen. Tijdens de kindernevendienst hebben we geen aandacht besteed aan de actuele toestand in Bethlehem maar op de site van Bijbel Basics is er wel over geschreven, omdat je daar niet omheen kan. Het is een mooie tekst, waar we graag een deel van overnemen:
Wat reiken de bekende Kerstverhalen ons aan in deze situatie? Zowel Matteüs als Lucas schetsen het beeld van een wereldse heerser en plaatsen daartegenover Gods plan. Herodes en zijn machtsbasis Jeruzalem in Matteüs 2, Augustus en Rome in Lucas 2. Gods gebeurtenissen voltrekken zich buiten het centrum en buiten het zicht van de macht. De weg van de macht op aarde en Gods weg zijn principieel verschillend. Dat betekent niet per se dat elke menselijke macht even verdorven is. Redelijkerwijs kunnen we wel verschil maken tussen Herodes’ gewetenloze kindermoord, puur om zijn eigen positie veilig te stellen, en Augustus’ ambities om het rijk te organiseren, goed voor de staatskas, maar ook gericht op stabiliteit. Het punt is: de Bijbel draait onverbiddelijk de camera weg van deze grote mannen – of ze nu politiek gezien goed bezig zijn of niet – en zoomt in op wat een kleine en onbetekenende gebeurtenis lijkt. En juist die blijkt van wereldveranderende proporties. We kunnen heel lang de discussie voeren over de weg van de macht en welke partij het meeste recht heeft – en soms is daar ook het moment voor. Maar deze verhalen nodigen ons ook uit om in te zoomen op wat kwetsbaar is en te beseffen dat God het leger van engelen niet naar de aarde stuurt om orde op zaken te stellen, maar om ons een lied over zijn vrede te leren. Dat zien we ook terug bij de verhalen over Ruth en David. Gods weg is principieel anders dan de weg van de macht.
Ons Bethlehem, gemaakt door de kinderen van de kindernevendienst, staat nog even achterin de kerk om te bewonderen.
Sterre