De afgelopen maanden is de kerkenraad van de Vrijheidskerk bezig geweest met het opstellen van een nieuw beleidsplan voor de periode 2024 - 2028. Dit plan is een aanpassing van het vorige beleidsplan van de Wijkgemeente Zuid met daarin verwerkt het beleid verwoord in het document van de Toekomstgroep waarin de visie op het Kerk-zijn in 2030 (Alkmaar Breed) is beschreven. In feite gaan we met dit nieuwe beleidsplan door op de ingeslagen weg met verwerking van de nieuwe ontwikkelingen en ideeën die het afgelopen jaar zijn uitgedacht.

De belangrijkste punten uit het beleidsplan 2024 – 2028 van de gemeente van de Vrijheidskerk zijn:

• De gemeente van de Vrijheidskerk wil een open en gastvrije gemeente zijn die het protestants christelijk geloof deelt en beleeft en verbinding zoekt met de samenleving.
  • De zondagse eredienst dient aansprekend te zijn, te verrassen en diepgang te hebben.
  • Streven naar meer variatie in de eredienst ten aanzien van liturgie, thema en muziek.
  • Meer publiciteit via bestaande en nieuwe sociale media voor alles wat we doen.
  • Omzien naar elkaar met laagdrempelige ontmoetingen.
  • Activiteiten voor jeugd en jongeren aansluiten op hun eigen belevingswereld (Alkmaar Breed).
  • Betrokkenheid bij de samenleving vergroten en beter zichtbaar maken.
  • Nauwere samenwerking zoeken met Wijkgemeente Noord.
  • Verlenen van zorg en bijstand aan kwetsbaren in de samenleving.
  • Elk jaar nieuwe stappen zetten op het gebied van verduurzaming en vergroening.
  • Taken van vrijwilligers meer op projectbasis gaan organiseren.

In dit beleidsplan is ook een paragraaf opgenomen waarin beschreven is welke specifieke acties en ideeën de diverse taak- en werkgroepen van Zuid voor het jaar 2024 hebben aangegeven als bijdrage aan het verwezenlijken van de toekomstvisie Kerk-zijn in 2030.

De volledige versie van het beleidsplan 2024 – 2028 Vrijheidskerk staat hier te vinden.