Uit de vergadering van de Wijkkerkenraad Zuid op 7 mei 2024

Cor staat als opening van de vergadering stil bij 5 mei, de dag waarop we vrijheid en gelijkheid vieren. Hij verwijst daarbij naar de tegel in de hal van de Vrijheidskerk. “Vrijheid” is in de Bijbel een belangrijk thema, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Betekent vrijheid dat alles mag en niets moet of bestaan er ook rechten en plichten? Voor ons als christenen betekent het ook dat we omzien naar elkaar.

De Wijkkerkenraad blikt terug op een geslaagde en goed bezochte gemeenteavond op 25 april 2024 waarop Joke Zuidema zich voorstelde als kandidaat voor de vacature van predikant. Na de stemming bleek dat 69 stemgerechtigde gemeenteleden voor het beroepen van Joke Zuidema stemden. Twee leden stemden blanco. De gemeente heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen tegen de gevolgde procedure. Het beroep kan nu worden uitgebracht.
Vertegenwoordigers van het College van Diakenen en van het College van Kerkrentmeesters lichten de betreffende jaarrekeningen toe en beantwoorden vragen.
Het concept-beleidsplan komt opnieuw op tafel. Daarin zijn de tijdens de vorige vergaderingen gemaakte opmerkingen verwerkt. Met nog een enkele toevoeging wordt het beleidsplan 2024-2028 vastgesteld. Gemeenteleden kunnen dit beleidsplan opvragen bij de leden van de Wijkkerkenraad.
Er is inmiddels een werkgroep “Groene Kerk” in oprichting. Waarschijnlijk gaat de werkgroep “Kerk en dier” daar deel van uitmaken. Als eerste actie van de werkgroep gaat men uitzoeken hoe het afval van de Vrijheidskerk gescheiden kan worden.

Ria de Rijke