Een labyrint is een kruisingsvrij, slingerend pad, dat de loper langs een aantal wendingen naar het centrum voert en weer terug naar buiten. Er zijn is aantal verschillende modellen van het labyrint. Ze hebben echter één ding gemeen: in tegenstelling tot een doolhof, waarin je keuzes moet maken tussen verschillende paden, heeft een labyrint een enkel pad dat de loper langs een aantal wendingen leidt naar het centrum en weer terug naar buiten. Veel mensen verwarren een labyrint met een doolhof. Dan mis je een belangrijkpunt: in een doolhof verlies je je weg, in een labyrint vind je je weg! Het lopen van een geleid pad, waarbij je niet naar de weg hoeft te zoeken, maakt dat je kunt ontspannen, je kunt concentreren en mediteren.

Het labyrint komt in heel veel culturen voor en is al heel oud. Ze worden vaak gevonden in kerken. Het meest beroemde ligt in de kerk van Chartres, Frankrijk. Dit labyrint loopt u over graspaden, de stenen markeren de randen van het pad. De ingang vindt u aan de rand van het grindtegelpad. Een labyrint kun je op vele wijzen lopen: alleen of met een groep, feestelijk, gedenkend, als ritueel, om jezelf ´uit de knoop te lopen´.

libelWanneer je voor het eerst een labyrint wilt lopen, kun je dat als volgt doen:

Sta even stil bij de ingang. Misschien heb je al een idee waarover je bij het lopen wilt nadenken: een probleem, je leven tot nu toe, een verlies of plannen voor de toekomst.

De gang door het labyrint bestaat uit 3 delen:

1.  De heenreis wordt gekenmerkt door ‘loslaten’, je maakt je hoofd vrij van de dagelijkse dingen, treedt even uit de gewone wereld.
  2. Het verblijf in het centrum betekent ‘ontvangen’. Je neemt rust en stelt je open voor inzichten.
  3. De terugtocht gebruik je om het ontvangene een plek te geven, misschien zelfs plannen te maken met je nieuwe inzichten.
  • Ga van uit rust het labyrint in wanneer je dat wilt
  • Zoek je eigen tempo.
  • Passeren mag.
  • Loop met aandacht.
  • Wees open en ontvankelijk.

Enkele teksten ter overweging:

Gij die mijn leven zo geleid hebt tot hiertoe, dat ik nog leef.
Huub Oosterhuis

Niet ver weg vind ik het geluk en ook niet vlakbij.
In het midden - heb ik gehoord - moet het zijn.
En elkeen - zeggen ze - wandelt alleen.
Anne Steinwart

Wees niet bang, want Ik ben bij je.
Kijk niet angstig achterom, want Ik ben je God.
Ik zal je sterken, ik sta je bij.
Jesaja 41,10

Mijn ziel - waar wil je heen met al je onrust - dan terug
- in je aller eigenste kern - die alles is en in allen.
Maryse Bodè