Bij het schrijven van dit stukje over de Vredestuin zijn de berichtgevingen over de weersvoorspellingen voor de komende week die van sneeuw, ijzel en vorst en wij hebben net de bestelling van planten ter vervanging van de aangevreten Buxus opgehaald bij de kweker… Misschien zit het mee, misschien valt het tegen, maar we hopen de planten voordat de aangekondigde sneeuwstorm roet in het eten gooit, nog te kunnen planten. U hoort nog of dat gelukt is.

Het is fijn om te zien dat er ook in de winter regelmatig bezoekers in de tuin rondlopen. Ze wijzen elkaar op de voorjaarsbollen die boven de grond komen en de bloeiende kerstrozen en cyclaampjes. Een ander maakt foto’s van de berijpte sierappeltjes naast het kerkelijk bureau en weer een ander kijkt of hij de ijsvogel kan spotten.
Ook is het leuk om te zien dat buurtbewoners soms het pad aan de voorkant van de kerk oplopen om de planten aan de voorzijde van de kerk te bewonderen. Daar komen hopelijk binnenkort de eerste bollen ook boven de grond. Als er niet te veel sneeuw valt en het niet te hard vriest worden dinsdag 9 februari de lang verwachte fietsaanleunbeugels geplaatst.
We deden mee met de Nationale Tuinvogeltelling en hadden weer een mooie score.
Inmiddels is ook de folder voor 2021 van de Groene Route gedrukt en zijn de vlaggen binnen.
Ondanks de lockdown hebben we niet stil gezeten als tuingroep. De ijsvogelwand is helemaal gerenoveerd en vrijgemaakt van zwerfvuil. Er zijn wat gaten voorgeboord om de ijsvogel uit te nodigen er te komen nestelen. Er zijn mooie wenskaarten gemaakt met foto’s uit de Vredestuin en deze willen we graag verkopen op de open tuinendagen. Voor mensen een leuke herinnering aan het bezoek van de tuin (en de kerk) en misschien ook leuk om een kaart te sturen naar gemeenteleden (of vrienden en bekenden) die wel een steuntje in de rug of een bemoediging kunnen gebruiken in deze onzekere tijden. Caroline maakte een prachtig ontwerp voor het binnenplein met veel groen en mogelijkheid om zitjes te creëren en zoals Edith (vanuit de kerkenraad) vorige keer al schreef, hopen we dat dit een vervolg gaat krijgen.
In deze verwarrende tijd met alle discussies, sombere voorspellingen en verschil van inzichten wil ik eindigen met de volgende tekst van Albert Einstein:
“Kijk aandachtig naar de natuur. Je zult alles zoveel beter begrijpen”
Misschien dat deze moeilijke tijd de mens tot inzicht doet komen dat het écht anders moet met hoe wij omgaan met de aarde, de planten en de dieren en de mens welvaart boven welzijn heeft geplaatst.

Ditta Voetberg