Een korte terugblik op die donkere dagen voor kerst, de tuin vol met lichtpunten, een egel in winterslaap, gulle gaven en de eerste lentebodes …
In die laatste dagen voor kerst, toen de dagen het kortst waren en de nachten het langst, toen de tweede lockdown was afgekondigd en er via de media zoveel somberheid de huiskamers binnenstroomde, toen voelden we als tuingroep de behoefte om “lichtpuntjes” in de tuin te plaatsen. Immers:
“Duisternis kan geen duisternis verdrijven, enkel het licht is daartoe in staat. Haat kan geen haat verdrijven, enkel de liefde is daartoe in staat”. Een citaat van ds. Martin Luther King.

labyrint verlichtVoor dat aansteken van die lichtjes hadden we graag iedereen uit de kerk en de wijk uit willen nodigen om dan samen rond dat licht wat kerstliederen te zingen. Helaas kon dat laatste niet plaatsvinden i.v.m. de bekende coronaregels. Tóch wilden we die lichtjes graag laten branden en ondanks de harde wind lukte het ons om het Labyrint helemaal in het licht te zetten. Hopelijk kan dat volgend jaar mét publiek!

De egel, die zijn intrek had genomen in het egelhuis in de Vredestuin hebben we tot aan half december dagelijks gevoerd zodat het nog jonge dier voldoende vetreserves kon opbouwen om de lange winterslaap in te gaan. Toen we de egel niet meer waarnamen op de nachtcamera en het voer in het voederhuis onaangeroerd bleef, hebben we de conclusie getrokken dat de egel een lekker warm plekje had gevonden om tot ongeveer maart in winterrust te gaan.

Dan de totale opbrengst van de donaties die we mochten ontvangen voor het vervangen van de buxusbollen en struiken: dat is een geweldig bedrag geworden, nl. ruim € 2100,- !!
Wat zijn we daar blij mee en dankbaar voor! Het stelt ons in staat om naast de nieuwe beplanting ook een al langer bestaande wens in vervulling te laten gaan: de aanschaf van een hakselmachine, zodat we al het snoeimateriaal uit de tuin fijn kunnen hakselen. Het verteert dan eerder op de composthoop en kan het volgende seizoen teruggegeven worden aan de tuin als natuurlijke compost. Zo is de kringloop weer rond.

sneeuwklokjesDe dag voor kerst ontvingen we wel een heel bijzonder kerstcadeau van de Gemeente Alkmaar. Er was spontaan een hele berg houtsnippers gestort bij de kerk. Daarmee hebben we de paden in de tuin nog vóór het nieuwe jaar weer van een verse laag snippers kunnen voorzien.

We zijn nog maar net over de drempel van het nieuwe jaar en nog midden in de winter en tóch zijn er in de tuin al tekenen van de lente te ontdekken. Onder het afgevallen blad in de borders zie je hier en daar al sneeuwklokjes boven de grond komen. Een teken van “Nieuw Leven”.

Ditta Voetberg