Het is gelukt! Voordat de sneeuw en vorstperiode intrad (afgelopen februari) konden we alle nieuwe planten ter vervanging van de aangetaste buxus, nog inplanten. Diezelfde avond werd alles met een mooie witte isolerende en beschermende sneeuwdeken bedekt. Voor zover we nu kunnen zien heeft de nieuwe aanplant die koude periode goed doorstaan en beginnen de eerste struiken al uit te lopen. Overal komen inmiddels ook de voorjaarsbollen boven de grond en er zijn al vaste planten die in bloei staan.
Wat waren we blij met de spontaan aangeboden hulp en extra paar handen in de tuin de afgelopen tijd: dankjewel Ton, Tjeerd en Annie!

De Gemeente Alkmaar verwende ons opnieuw met een flinke berg nieuwe houtsnippers en met nieuwe wilgentenen. De paden zijn nu dan ook ruim voorzien van verse snippers.
De merels in de tuin zingen het hoogste lied en kondigen de lente aan. Met hun snavels wroeten ze lekker in de houtsnippers op zoek naar kleine kriebelbeestjes.
merelHet paartje boomkruiper is, net als vorig jaar, bezig een nestje te bouwen precies onder de rand van het schuine dak van de kerkzaal. Hommels en bijen zijn al weer gespot en ook telden we de eerste twee vlinders van dit jaar, de kleine vos. Kortom: de natuur ontwaakt in de Vredestuin!! Helaas is de ijsvogel, na die winterse periode niet meer gespot en we vrezen dat hij/zij de vorst niet overleefd heeft.
Binnenkort hebben we, als het goed is, al het oude afgestorven plantenmateriaal gesnoeid en fijngehakseld.
De sneeuw- en vorst periode gooide roet in het eten wat betreft het plaatsen van de fietsleunbeugels aan de voorzijde van de kerk. Er is een nieuwe planning gemaakt en we hopen daar in de week van 19 maart meer over te horen.
Ondertussen nadert het eerste ‘Open Tuinen Weekend’ van de Groene Route met rasse schreden: zaterdag 17 april (van 11.00 uur tot 17.00 uur) en zondag 18 april (van 12.00 uur tot 17.00 uur). We hebben er zin in! U komt toch ook?

foto's:
boven:Aardhommel op de vroegbloeiende Paarse Iris reticulata. Paars, de kleur van ingetogenheid in de veertigdagentijd.
onder: Merel (vrouw) op het houtsnipperpad