Inmiddels is in de tuin al het oude afgestorven plantenmateriaal gesnoeid. Het fijn hakselen is helaas nog niet gelukt omdat de bestelde hakselmachine al weken op zich laat wachten. Geduld is dus een schone zaak! Nu de afgestorven plantendelen verwijderd zijn ziet de aarde er heerlijk veelbelovend uit. Na de ingetogenheid van de stille week is er weer nieuw leven en een nieuwe toekomst! Het liefst zou je alle planten de grond uit willen kijken, maar na de twee zomerse dagen van 14 dagen terug is het goed dat de natuur er weer even een rem op zet door een nieuwe koude periode. Zo worden de planten alléén maar sterker en weerbaarder tegen storm, regen, droogte en ziekte.

We hebben een mooi houten, natuurlijk ogend, informatiebord geplaatst, compleet met een sedumdakje, tegen zon en regen, aan het begin van het houtsnipperpad. Op het bord is informatie-/educatiemateriaal te vinden over hommels, bijen en vlinders. Er komt nog een klein houten kastje te hangen waar losse exemplaren van de natuurherkenningskaarten in zitten. Leuk voor kinderen (en hun ouders) om mee te nemen de tuin in en op ontdekkingstocht te gaan welke hommels, bijen en vlinders ze kunnen spotten.
infobordTwee jonge kinderen (broer en zus) van nog géén 10 jaar oud hadden het nieuwe bord met de herkenningskaarten afgelopen week al ontdekt en toen ze een langsvliegende hommel spotten, konden ze die d.m.v. de herkenningskaart direct op naam brengen. Hun enthousiasme werkte aanstekelijk. Ze vertelden honderduit over het feit dat ze met hun papa vaak zwerfvuil verzamelden en dat ze laatst een heleboel ballonnen uit een boom hadden gevist en dat er bij hun papa ook een egel in de tuin woonde. Ook wisten ze precies te vertellen waarom (wilde) bijen zo belangrijk waren voor het bestuiven van allerlei planten en gewassen en dat je daarom géén gif in je tuin moest gebruiken. Ze deden nog een rondje door ‘het doolhof’ zoals ze het noemden en daarna namen we weer afscheid. Ondertussen deed een moeder met dochter(tje) een ronde door de tuin. Kortom de tuin is vol leven en activiteit! Daar wordt je blij van!

Op het infobord hangt ook een folderrekje met de folders van de Groene Route. Ze vinden gretig aftrek. We zijn heel benieuwd hoe de eerste Open Tuinen Dagen op 17 en 18 april a.s. zullen verlopen. Hopelijk zijn de weergoden ons goedgezind, want daar valt of staat alles mee.
We creëerden en plaatsten ook nog twee natuurlijk ogende bankjes van boomstammen in de tuin. Ze passen mooi bij de andere al bestaande bankjes.

Voor wat betreft de voortgang van het verhaal van de achtergevel en de herinrichting van het binnenplein hebben we minder goed nieuws: het moderamen/de kerkenraad heeft in al zijn wijsheid besloten dat alles blijft zoals het is. Er komt dus géén doorgang vanuit de tuin naar de hal van de kerk. We laten het maar aan de kerkenraad over om hier uitleg aan te geven. Wij willen in ieder geval Caroline heel hartelijk bedanken voor al het werk wat ze heeft gedaan: alles inmeten, uittekenen en op verzoek van de kerkenraad kostenberamingen maken en tot slot maakte ze een prachtige 3D presentatie voor de kerkenraad waar iedereen enthousiast over was. Al met al heel veel werk, maar het mag géén vervolg krijgen.
Onderstaande woorden van Franciscus van Assisi kunnen dan helpen om dingen positief te blijven zien:

• Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen
  • Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen
  • Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien

De bovenstaande tekst zal in één van de (nieuwe) vitrineborden in de tuin geplaatst worden, maar helaas is er met het vitrinebord ook sprake van een leveringsprobleem.

Gelukkig zijn er ook weer lichtpuntjes: het smoezelige en aan alle kanten verzakte en daardoor onveilige toegangspad, aan de achterzijde van de kerk naar het voormalige fietsplein, mag na bijna 53 jaar vervangen worden. Hoera! De voorbereiding hiervan zal Caroline ook oppakken, samen met de rest van de tuingroep, zoals we ook het fietsplein aan de voorkant van de kerk hebben gerealiseerd. Op het fietsenplein zijn inmiddels de lang verwachte fietsleunbeugels geplaatst.
Als tuingroep blijven we positief en actief doorgaan met het werken in de tuin om zo een bijdrage te leveren aan de toekomst van de kerk.