De eerste twee weekenden met Open Tuinendagen, i.s.m. de Groene Route, zijn inmiddels achter de rug en wat waren het mooie weekenden om op terug te kijken, met veel bezoekers van binnen en buiten de kerk. De zaterdagen waren over het algemeen wat rustiger, maar dat werd op de zondagen meer dan goed gemaakt. Diverse mensen wilden ook even in de kerkzaal kijken en er werd regelmatig genoemd dat men de kleurige kussens, de houten banken, het glas-in-loodraam en de regenboog zo mooi in contrast vonden staan met de verdere soberheid van de kerk. Een enkeling stak een kaarsje aan voor iemand die gemist werd of nam plaats in de kerkbanken om naar de sfeervolle muziek te luisteren.

Op 15 en 16 mei kwamen heel wat mensen naar de kerk om de foto-expositie van Marja Ligterink te bewonderen. In de tuin hebben we, op verzoek, verschillende rondleidingen gegeven en waren er regelmatig vragen van bezoekers hoe ze hun eigen tuin meer voor de bijen en vlinders in konden richten. Het lijkt erop dat door de coronapandemie er meer bewustwording is gekomen voor het feit dat de mens anders om zal moeten gaan met de aarde, de dieren en de planten. Hoopvol is dat ook jonge kinderen hier al het één en ander over weten te vertellen en geïnteresseerd vragen stelden. Een groep kinderen die met hun begeleiders de Vredestuin als tussenstop hadden, toen ze een alternatieve avondvierdaagse door de wijk liepen, gaven aan dat ze graag terug wilden komen als de mensen van de egelopvang (Stichting Dikke Prik) met het volgende Open Tuinen Weekend op 27 juni voorlichting in de tuin komen geven over egels.

Met de egel gaat het overigens goed: hij/zij is weer ontwaakt uit de winterslaap en op nachtcamerabeelden is nu toch duidelijk te zien dat er meerdere egels het voederstation komen bezoeken. Dat zou zomaar kunnen betekenen dat er binnenkort kleine ‘prikkies’ worden geboren. We houden u op de hoogte.

hakselaarOp de Open Tuinen Dagen in mei vonden de zélf opgekweekte stekken gretig aftrek. We hadden ook een collectebus geplaatst voor donaties voor het onderhoud aan de tuin. Dit op verzoek van een aantal trouwe bezoekers uit de wijk die regelmatig een wandeling maken door de Vredestuin. Zij wilden graag hun steentje bijdragen aan de tuin. Er zat een mooie opbrengst in de bus.

vredestuin hakselaarOnze nieuwe ‘tuinhulp’, de hakselaar, is ook eindelijk gearriveerd en daar zijn we heel blij mee!! De eerste kruiwagens met snoeiafval zijn inmiddels in hele kleine mootjes gehakt, zodat we er betere compost van kunnen maken.

Tijdens het schrijven van dit stuk giert de storm om het huis en staat het Pinksterweekend voor de deur. Laten we hopen dat de storm niet al te veel schade toebrengt in de tuin.

We hopen u weer te ontmoeten en verwelkomen op één van de dagen van het volgende Open Tuinen Weekend op 26 en 27 juni. In de tuin zal dan een expositie zijn van Babet Straasheijm. Zij maakt van Cortenstaal prachtige objecten (bloemen, vogelhuisjes, vogels, vlinders en andere dieren) die in de tuin geplaatst kunnen worden en mee wiegen in de wind. Van harte aanbevolen!

Ditta Voetberg