Ietsje later dan gepland, maar eindelijk was het dan zover: op dinsdag 12 oktober werd begonnen met de herinrichting van het binnenplein. Dit, nadat eerst alle tegels van het binnenplein door tuingroepleden en extra hulptroepen weggehaald waren, het zogenaamde ‘tegelwippen’. In plaats van tegels is er nu een halfverharding aangebracht, gemaakt van het zogenaamde Achterhoeks Padvast. Dit is een natuurlijk materiaal dat bestaat uit kwartsiet, hoekig van vorm waardoor het compact in elkaar grijpt. Het vormt een mooie stevige ondergrond waar makkelijk overheen gelopen kan worden, ook met rollator en kinderwagen. Voor dit Padvast is het (in tegenstelling tot grind of split), niet nodig om eerst een plastic wapeningsmat aan te brengen. Beter voor het milieu dus!

binnenplein werkDe eerste dagen kleurde het Padvast nog wat bruinig, maar inmiddels is het een stuk lichter van kleur. Door de lichte kleur heeft het een hoge lichtreflectie waardoor het pad en het binnenplein in de schemer en ’s-avonds goed te volgen zijn.
Ook belangrijk: tijdens een natte periode wordt het water snel afgevoerd naar de ondergrond en zullen er nauwelijks plassen water blijven staan. De oude grindtegels vanaf de containeropslag zijn ook verwijderd en ook hier is Padvast aangebracht. Het pad en het binnenplein heeft nu veel mooiere organische lijnen.

binnenplein na2De volgende stap zal zijn dat er van de ‘gewipte’ tegels mooie zitbankjes worden gemaakt die de rondingen van de halfverharding volgen. Zo worden de oude tegels mooi hergebruikt. Vervolgens zullen de extra plantvakken, die nu ontstaan zijn, nog ingeplant worden met groene beplanting. Denk dan aan bijvoorbeeld de beplanting die ook aan de voorkant van de kerk is aangebracht, zogenaamde ‘Prairiebeplanting’ . Dit zijn planten die tegen een stootje kunnen en zowel langere periodes van droogte als veel regen kunnen weerstaan. Méér groen en halfverharding i.p.v. tegels maken dat het op het binnenplein op zonnige dagen waarschijnlijk een stuk aangenamer te vertoeven is, omdat het zonlicht minder weerkaatst en geabsorbeerd wordt door al het steen en er dus meer natuurlijke verkoeling is. Het kon er soms op zonnige dagen net een oven zijn en mensen zochten hun toevlucht in de schaduw onder de grote platanen.

We noemen het proces van tegels eruit en groen erin ook wel klimaatadaptief tuinieren: de bodem verbeteren en bedekt houden, vergroening in de tuin op alle fronten, beheersing van de waterkringloop en tegel eruit, plant erin. Een stap verder is het om te kijken welk materiaal je nu zoal de tuin binnenhaalt en de invloed daarvan op het klimaat. Oftewel, is het materiaal duurzaam, wat doet het met mijn footprint, kan het gerecycled worden en hoe is het eigenlijk geproduceerd. Wat is daar de invloed van op het klimaat? Met andere woorden: als tuingroep proberen we heel goed te kijken hoe we als tuin/kerk een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de klimaatcrisis. Ook al is de Vredestuin maar een piepklein onderdeeltje van de door de mensheid o, zo uitgeputte aarde, wij zijn er van overtuigd dat als heel veel mensen dit soort kleine stapjes zetten er uiteindelijk winst valt te behalen. Op de Open Tuinen Dagen proberen we dit ook uit te dragen en mensen voor te lichten. Een stukje rentmeesterschap! Dankbaar en mooi (vrijwilligers)werk, waar we veel energie uit halen!