De eerste weken van het nieuwe jaar zitten er al weer op. Het laatste gedeelte van 2021 kende veel regenachtige en sombere, grijze dagen. Voor wie daar gevoelig voor zijn, niet de makkelijkste tijd van het jaar. 2022 is gelukkig iets zonniger begonnen. Op het nieuws overheersen nog steeds de berichten over covid, lockdowns, boosterprikken, wél of géén 2G. Gelukkig kent de natuur géén lockdown, maar alléén de winterrust waarin alles wat afsterft weer voedsel en compost wordt voor bomen, planten, bloemen en struiken.

plantenHet is ook waarom we al het afgevallen blad in de borders laten liggen en afgestorven plantendelen pas in het voorjaar snoeien en naar de composthoop brengen om daar verder te composteren. Ook is al dat afgevallen blad een mooie deklaag voor planten die wat minder goed tegen de vorst kunnen en kleine kriebelbeestjes vinden er een schuilplaats. De hele grote en wat stuggere bladen van de plataan en vijg verzamelen we wél om er vervolgens met de grasmaaier overheen te gaan zodat deze bladeren beter en eerder kunnen composteren. Wat zit de natuur toch ingenieus in elkaar en wat zou het toch fijn zijn als de mensheid met meer respect bollenmet de natuur om zou willen en kunnen gaan. Genieten van de kleine dingen die de natuur ons brengt is ook een mooie manier om even weg te komen van al dat sombere nieuws wat dagelijks via de buis onze woonkamers binnenstroomt. Dat roodborstje wat de voerbak van de egels heeft ontdekt en samen met de bosmuisjes stiekem het egelvoer oppeuzelt. De eerste bollen die al boven de grond komen, de eerste bloesem aan de prunus aan de voorkant van de kerk (op het fietsenplein), voortekens dat de lente niet lang meer op zich laat wachten. De eerste helleborus (onder de walnoot) steekt de bloemknopjes al boven de grond en de vogels in de tuin zingen op een zonnige dag al de sterren van de hemel. Op 28, 29 en 30 januari a.s. kunnen we die tuinvogels weer tellen bij de Nationale Tuinvogeltelling. Doet u mee?
kruipersInmiddels zijn de eerste vaste planten en struiken geplant in de borders rond het binnenplein. Het nu (ronde)plein wat symbool staat voor onze wereld, de aardbol, met daaromheen planten die door hun naam verwijzen naar de diverse wereld delen. Zodra het weer het toelaat wordt de rest van de beplanting aangebracht. De voorjaarsbollen gingen al eerder de grond in. Rond het plein zijn inmiddels ook de stenen bankjes gerealiseerd, gemaakt van de oude tegels van het binnenplein. De gemeente Alkmaar bracht in de laatste week van december weer een vrachtwagen vol met verse houtsnippers zodat we de paden weer van nieuwe snippers konden voorzien. Ach wat ruikt dat toch altijd lekker! Het ruikt naar de naderende lente: de beloft van een nieuw begin! We kunnen haast niet wachten.