Vorige keer schreef ik al over lentekriebels en dat het voorjaar in de lucht hing. Maar eigenlijk doen we dan die mooie winterbloeiers, die er ook zijn, tekort. Want zelfs midden in de winter zijn er bloemen en planten die zich niets aantrekken van kou en grauwe dagen. In de tuin laten bijvoorbeeld de felgele winterakonieten zien dat ze in de winter kunnen bloeien en zelfs al zou er sneeuw gevallen zijn, dan zouden ze die vrolijke gele kopjes boven de sneeuw uit gestoken hebben. Aan hun stuifmeel doen vroege insecten zich tegoed. Ook verschillende soorten Helleborus laten zich al zien.

sarcococcaEen nieuwe ‘ster’ aan het firmament in de tuin zijn de mooi bloeiende Sarcococca-struikjes bij het binnenplein. Deze groenblijvende struik die wel iets weg heeft van de buxus, staat te stralen met heel bescheiden kleine ‘sterretjes’. In het frans wordt dit groenblijvende heestertje, "Buis parfumé" genoemd, vanwege de heerlijke geur die de bloemetjes verspreiden. De Nederlandse naam is vleesbes. Achterin de tuin langs het houtsnipperpad staan fragile cyclaampjes met hun hoofdjes naar de zon gericht. Elk jaar worden de pollen een stukje groter.
cyclaamKortom, nog voor de lente écht uit z’n voegen barst, kunnen we al genieten van vroege winterbloeiers in de tuin. De belofte van de Schepping dat er na het donker altijd weer licht komt!

Ondertussen is de nieuwe folder 2022 van de Groene Route uitgekomen met daarop de data van de Open Tuinen Dagen en deze zit al in de folderhouder bij de ingang van de tuin. Mooi om te vermelden is dat het Open Tuinen Weekend van 11 en 12 juni opgenomen wordt in het programmaboekje van de Week van de Oecumene. Onze eigen folder van de Vredestuin is hier en daar wat aangepast en ligt nu bij de drukker.folder groen tuinen

In januari ontving de tuingroep van het kerkelijk bureau een overzicht van donaties die in de tweede helft van 2021 gedaan waren specifiek voor de tuin. Het was hartverwarmend om te zien dat zowel mensen van binnen als van buiten de kerk gulle giften hadden overgemaakt. We willen iedereen die hier aan bijgedragen heeft heel hartelijk bedanken! Fijn om te merken dat de tuin er toe doet!
helleborusNiet alle planten die we ter vervanging van de buxus hadden aangeplant zijn goed aangeslagen, dus een gedeelte van het geld zal besteed worden aan herplant.
Als tuingroep waren we al een tijdje aan het dubben hoe we het padvast van het nieuwe binnenplein en het pad vanaf de containeropslag van een goede, duurzame en niet al te prijzige kantopsluiting konden voorzien. Het aanbod van een gemeentelid, die zijn tuin wilde ‘ontstenen’, kwam dan ook als geroepen: afgelopen week werd een flinke lading dikformaat klinkers opgehaald welke binnenkort langs de randen van het padvast zullen worden aangebracht. Wederom een mooi voorbeeld van duurzaam hergebruik! We zijn er super blij mee.
Er was ook een wat minder leuke ontdekking toen er op een zondagmorgen een dode ijsvogel (vrouwtje) in de tuin lag. Waarschijnlijk was ze tegen de ramen van de hal aan gevlogen en had dit niet overleefd.
Een andere, leukere vondst was een aantal braakballen die onder de grote conifeer lagen. Het zou dus zomaar kunnen dat er af en toe een bos- of ransuil een bezoekje brengt aan de tuin. Bosmuisjes genoeg in ieder geval.
Tot slot, wat betreft de egels: die lijken nu toch echt in winterslaap, want het voer in de etensbak blijft al weken onaangeroerd.