Door ziek, zeer en ongemak moesten we de maand even ‘verstek’ laten gaan met een update over de tuin. Dan kan het zomaar gebeuren, dat je van winterse verhalen ineens doorschiet naar het schrijven over de tuin waar de lente volop zichtbaar is: de pruimenbomen staan in bloei, overal komen bollen en stinsen planten boven de grond en knoppen in de bomen lopen uit en barsten open. De belofte van het nieuwe leven is aan alle kanten zichtbaar!

2 0060.jpg 0060Het Open Tuinen Weekend i.s.m. De Groene Route (23 en 24 april) staat alweer voor de deur. De volgende (14 en 15 mei) komt  al weer snel daarna, net als de Wereld-Labyrint dag op zaterdag 7 mei. Zie het eerdere schrijven hierover. Door het prachtige voorjaarsweer zette de natuur in februari/maart een groeispurt in waardoor het groen de grond uitvloog, maar het onkruid deed vrolijk mee.
De weken daarna was het met de vele regen en het stormachtige weer niet echt weer om te tuinen, maar toch is er hard gewerkt door de tuingroep: de plantvakken rond het binnenplein zijn nu helemaal ingeplant met nieuwe planten. Die planten moeten de tijd krijgen om te groeien, dus dat betekent nog even geduld hebben. Het sterk schuin aflopende plantvak bij de vijver, naast het pomphuisje is egaler gemaakt en opgehoogd 2 0139.jpg 0139door gebruik te maken van de oude grindtegels. Oude dode bomen zijn gerooid en worden nog in een nieuw te maken houtril verwerkt. Het plantvak is gedeeltelijk opnieuw ingeplant, met planten die we gedeeld en gescheurd hebben en de rest volgt nog. Ook de composthoop achter de kerk is omgezet en met de oude tegels van het binnenplein zijn nu drie ruime vakken gemaakt, zodat de composthoop wat makkelijk omgezet kan worden. Er zijn fleurige kussentjes aangeschaft voor de stenen zitmuurtjes op het binnenplein, zodat u voortaan na de dienst met mooi weer lekker buiten in het zonnetje kunt genieten van een bakje koffie. Misschien hoort u dan de ‘schaterlach’ wel van de groene specht, die dit jaar de Vredestuin uitgekozen heeft om zijn nest te maken achter in de bostuin. Rest ons niets meer dan u mee te laten genieten van de vele op dit moment (vlak voor het paasweekend) in bloei staande planten in de Vredestuin.

Ditta Voetberg

tulpsneeuwklokje