We kunnen terugkijken op een heel mooi Open Tuinen Weekend in april met, vooral op zondag, een flink aantal bezoekers en ook nog eens prachtig weer. Opvallend was dat er veel vragen waren en interesse getoond werd voor biologisch en ecologisch tuinieren. Verschillende bezoekers stelden vragen over hoe zij in hun eigen tuin zélf iets konden doen om de biodiversiteit te verhogen. Dat zijn altijd leuke gesprekken. Ook door de Actie Steenbreek van de Gemeente Alkmaar (tegels eruit en groen erin) kwamen er verschillende bezoekers naar de tuin.

Op 7 mei jl. was het Wereld Labyrint Dag en tevens de eerste zaterdag van de maand, waarop de tuinploeg altijd bij elkaar komt. Dat ging goed samen en het was mooi en ontroerend om te zien hoe de deelnemers geconcentreerd, met aandacht en ingetogenheid hun weg vonden in het labyrint.

korenbloemAfgelopen woensdag gaf Steve, op verzoek van een leerkracht van basisschool de Rank uit de Bergermeer, natuureducatie aan een groep kinderen van 5 en 6 jaar. Het ging vooral over vogels in de tuin. Daarvoor waren er door de hele tuin foto’s opgehangen van vogels die in de Vredestuin gespot kunnen worden en werd er in verschillende groepjes een rondgang door de tuin gedaan. De kinderen en ook de meegekomen ouders waren heel enthousiast en er werden volop folders van de tuin uitgedeeld. Leuk om te doen en voor herhaling vatbaar! Inmiddels is ook een eerste verzoek binnengekomen van een tuinkring (uit het Gooi!) die binnenkort graag een rondleiding door de tuin wil hebben. We kijken er naar uit. Veel dus om dankbaar voor te zijn!

sieruiOndertussen vorderen de werkzaamheden in de tuin gestaag: er is een begin gemaakt met het aanbrengen van de dikformaat klinkers langs het padvast. Dat geeft gelijk een heel ander gezicht en de meer speelse vormen van het pad komen beter tot zijn recht. Het is een hele klus, maar stukje bij beetje komen we er.
In de tuin is het inmiddels één groot kleurenfeest door met name de vele akeleien die in bloei staan. Die trekken zich niets aan van de bestaande kleurvakken en dat geeft een vrolijk en speels effect.
Samen met andere vroegbloeiers ontstaan er zo soms prachtige boeketten in de tuin, helemaal door de natuur zélf geregisseerd. Hoe mooi wil je het hebben? Ook de zgn. Bulgaarse sierui (Nectaroscordum siculum) staat prachtig te bloeien en trekt als een magneet bijen aan. In het Nederlands wordt dit bolgewas ook wel ‘Zweefmolentje’ genoemd.
De nieuwe planten in de binnentuin beginnen ook al lekker te groeien en de eerste bloemen zitten in de rode roos tegen de kerkmuur. Zo langzamerhand wordt het ook steeds duidelijker welke planten (met name de blokken van rode beuk) ter vervanging van de buxus, het niet gered hebben. Die zullen dus nog vervangen moeten worden. Ook de beukjes helemaal achterin de tuin zijn niet aangeslagen (waarschijnlijk stonden ze te donker). Het is overigens niet ongebruikelijk dat ongeveer 10% van nieuwe aanplant niet aanslaat. Ook willen we nog graag stevige robinia palen aanschaffen voor het maken van de houtril bij de vijver. Maar eerst moeten we maar even kijken hoe of we uitkomen met ons budget, want daar is al een aardig gat ingeslagen.

Mocht u de tuin dus een warm hart toe dragen en een donatie willen doen dan kan dat op het volgende bankrekeningnummer: NL 56 INGB 0003 0746 88 t.n.v. Protestantse Gemeente Alkmaar inzake giftenfonds. Vermeld daarbij s.v.p. expliciet dat het gaat om een gift voor de Vredestuin.

Ditta Voetberg