Vorige maand heeft u het schrijven over de Vredestuin moeten missen. Het lukte even niet. Ook het werken in de tuin moesten we de afgelopen maanden op een laag pitje zetten. Soms loopt dat zo.
Maar als je dan op een zaterdagmorgen weer met het hele team aan de slag kan om de houtsnipperpaden van verse houtsnippers te voorzien, dan voel je het ‘tuinbloed’ weer door je aderen stromen. Heerlijk die geur van de verse houtsnippers vermengd met de geur van vers gezette koffie. Helemaal genieten als je ziet hoeveel bloemen en planten al in volle bloei staan.

Het is heel duidelijk weer lente geworden, ondanks dat het weer daar in eerste instantie niet aan deed denken! Dat samen de mouwen opstropen, ieder naar eigen kunnen, gaf bijna het gevoel van ‘thuiskomen’, want wat hadden we het werken in de tuin gemist. In die afgelopen maanden hebben de ontwikkelingen in en rond de tuin gelukkig niet stilgelegen. Als eerste kregen we al het verheugende bericht dat er nu toch een deur gaat komen in de hal van de kerk waardoor je rechtstreeks van de tuin in de hal van de kerk kunt komen en andersom, of, zoals door de kerkenraad al zo mooi werd verwoord: de tuin en de kievitsbloemVrijheidskerk meer één geheel zullen vormen. We zijn hier heel blij mee!!

Dan was er een mooi bericht en verzoek van de redactie van het nieuwe magazine “Heilig Spel” om vanuit de tuingroep een artikel te schrijven over het werken in de Vredestuin. Het magazine Heilig Spel is een magazine voor rituelen, liturgie en spiritualiteit.  Het is de oecumenische opvolger van de tijdschriften Vieren (rooms-katholiek) en Laetare (protestants). De artikelen in het tijdschrift willen verdieping bieden, naast actuele en praktische informatie. In het zomernummer zal het gaan over de natuur en de wereld als onze tuin. Hoe gaan we om met de natuur? Is ons denken daarover veranderd en wat beleven we eigenlijk als we buiten zijn? In een overzichtsartikel worden de lezers meegenomen naar verschillende tuinen en natuur, met elk haar eigen beleving. De Vredestuin is één van die tuinen waar men kennis mee kan maken. Het artikel is inmiddels geschreven en ingestuurd vergezeld met foto’s. We zijn benieuwd en zijn vooral vereerd dat we hiervoor benaderd werden.

En dan staat alweer het eerste Open Tuinen Weekend van 2023 voor de deur, nl. op zaterdag 22 en zondag 23 april a.s. Dit in samenwerking met de Groene Route en Top in de Kop. We hebben er zin in en de koffie staat natuurlijk weer klaar. Volgende maand kunnen we schrijven hoe dat eerste weekend verlopen is.

Natuurlijk hebben we af en toe wel even bij het egelvoederstation gekeken en sinds een paar weken is het duidelijk dat de egel(s) uit winterslaap is/zijn. De kattenbrokjes en het verse water vinden weer gretig aftrek. Binnenkort zullen we de nachtcamera weer een keer plaatsen.

Lijkt het u nu ook leuk om in de Vredestuin de handen uit de mouwen te steken en heeft u wat basiskennis over (ecologisch)tuinieren? Kom dan in een gezellig team van enthousiaste vrijwilligers meehelpen op de eerste zaterdag van de maand vanaf 13.00 uur en meld u aan bij Caroline, Wim en Jeanet, Lenie, Gerard of Steve en Ditta. Van harte welkom!