Wat was het een leuke verrassing om op het voorblad van de vorige Samen Verder een foto uit de tuin te zien prijken en wel de foto van de lila/blauwe prairielelies of ook wel Cammassia genoemd.
Inmiddels zijn die al lang weer uitgebloeid en staan er veel andere planten te bloeien. Helaas zijn er door de aanhoudende warmte en droogte toch ook planten die het deze zomer niet gered hebben. We hadden dan ook te maken met een abrupte overgang van het weer. Een betrekkelijk koud voorjaar waardoor sommige vaste planten laat op gang kwamen en daarna ineens langdurig heel warme zomerse dagen met extreem veel droogte.

Je krijgt daardoor ook een andere balans tussen de verschillende planten. Degene die zeer sterk zijn en naar expansie neigen, grijpen hun kans en dijen flink uit, vaak door andere planten te overgroeien. Dit zien we momenteel in de tuin helaas op verschillende plekken. Daarnaast lukte het ons ook afgelopen weken niet om veel in de tuin te zijn en waren we ook te laat om een aantal planten die al wat langer in de tuin staan op tijd te delen. We zien o.a. nog maar heel weinig van die mooie rode Monarda’s of ook wel papaverhanenkammen genoemd. Ze waren in de zomer altijd het visitekaartje van de rode border. Slechts hier en daar is er nog eentje tot bloei gekomen. Zelfs de mooie donkerrode tuinmelde, die elk jaar overal opduikt in de tuin en we met de hand daar weghalen waar we hem niet willen hebben, is dit jaar heel schraal aanwezig. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dan wordt het wel een wat sneu verhaal, want er zijn dit jaar ook al bijna geen vlinders in de tuin. De oorzaak is waarschijnlijk de lange koude periode in het voorjaar. Misschien moeten we ons nog meer gaan bezinnen op het aanleggen van borders met zogenaamde prairieplanten, planten die zowel tegen extreme droogte als tegen kou en nattigheid kunnen. De planten in de binnentuin zijn daar een voorbeeld van. Gelukkig hadden we wel weer een heel succesvol Open Tuin Weekend in mei met leuke bezoekjes. Heel verrassend kwam er dit keer een heer met zelf opgekweekte vaste plantjes (twee soorten Fuchsia’s) de tuin inlopen die we als geschenk mochten ontvangen. Die hebben natuurlijk een mooi plekje gekregen in de tuin en hebben extra water gehad om ze door de droge periode heen te helpen. Ook kwam een groepje dames van Vrouwen van Nu uit Veenhuizen (Noord-Holland) op de fiets naar Alkmaar voor een rondleiding door de tuin, een heel gezellig gebeuren.
sproeierEn … er broedt een tortelduif in de amberboom.
Het mooie knolgewas ‘jan-op-de-preekstoel’ of cobraplant, waar ik vorige keer over schreef, staat inmiddels achter de kerk op een mooi schaduwplekje vlak langs het houtsnipperpad.
Er waren weer hoopvolle en inspirerende gesprekken met bezoekers, bijvoorbeeld bezoekers uit de buurt van Deventer die zelf een belevenistuin hadden ontworpen en aangelegd bij een zorginstelling zodat bewoners daar konden ruiken, proeven, kijken en plukken. We kwamen tot de conclusie dat we het jammer vonden dat we niet wat dichter bij elkaar woonden zodat we elkaar konden inspireren met nieuwe ideeën. Ook was er een bezoeker die vertelde wel vaker speciaal naar de tuin te komen als hij op weg was naar zijn familie. Hij maakte een moeilijke tijd door en vond in de tuin rust en was geraakt door een aantal teksten op de borden waar hij weer kracht uithaalde en moed uit putte om zijn weg te vervolgen.
In het landelijke magazine ‘Heilig Spel’, een blad voor rituelen, liturgie en spiritualiteit, prijkt inmiddels het artikel over de Vredestuin. We zijn er trots op!
Met de aanhoudende droogte hebben we er al weer heel wat sproei-uurtjes opzitten. Door een mankement aan de sproei-installatie konden we de sproeiers niet zomaar een tijdje laten draaien omdat dit op den duur kortsluiting gaf. Daarom moesten we alles met de hand doen. Dat is een heel karwei met dat warme weer en iets waar we niet altijd meer de energie voor hebben. Daarom besloten we om een van de onderdelen van het sproeiapparaat te vervangen, zodat de sproeier weer zonder problemen een tijdje kan draaien zonder toezicht. Een hele verbetering! Ook zijn we heel erg blij met Anneke, onze nieuwe vrijwilligster die zich bij de tuingroep heeft aangesloten. Van harte welkom Anneke!

Ditta Voetberg