Een paar maanden geleden kwam er een verzoek van scholieren van scholengemeenschap Jan Arentsz, of zij een natuuropdracht van school mochten realiseren in of bij de Vredestuin. Een mooi initiatief dat natuurlijk gehonoreerd moest worden. Het ging om het maken van een insectenhotel. Omdat er in de tuin al een exemplaar staat, besloten we in goed overleg dat het hotel misschien aan de zijkant van de kerk kon komen te hangen, vlak bij het Kerkelijk bureau. Het is een mooi kunstwerk geworden! Weer een beetje extra hulp voor verschillende insecten die door de verstedelijking, het veelvuldig gebruik van gif en de klimaatveranderingen het tegenwoordig heel zwaar hebben.

Wat een slagveld liet storm Poly begin van juli achter. Het leek wel of vooral het Hoefplan in Alkmaar er flink van langs had gekregen en ook in de Vredestuin was er heel wat schade. De amberboom, u weet wel, die boom die in de herfst zo mooi van geel naar donkerrood verkleurt, verloor het grootste gedeelte van zijn kruin. De judasboom hing voor de tweede keer in zijn bestaan scheef over het dak van het schuurtje. Een pruimenboom was helemaal scheef gewaaid, overal lagen afgebroken takken in de tuin en achter de houtril en langs de vijver waren een paar grote bomen compleet afgeknapt.
werk van PolyEen flink aantal vaste planten was door het natuurgeweld volledig platgedrukt of geknakt en lag zieltogend op de aarde. Een triest gezicht. Gelukkig kregen we voor het opruimen van de bende, na een oproep, extra hulp van gemeenteleden en onder tropische temperaturen richting de 34 graden was de klus snel geklaard.
Voor het opruimen van de bomen achter de houtril is de gemeente Alkmaar om hulp gevraagd, want één boom ligt half in de vijver en de ijsvogelwand is volledig geblokkeerd. Zij hebben hulp toegezegd.

Na de storm bleken er opeens wel weer meer vlinders rond te vliegen in de tuin. Maar het aantal is nog steeds ondermaats.

We beleefden opnieuw twee mooie Open Tuinen Weekenden met verrassende bezoekjes. Dit keer kwam er een hele delegatie van Groei en Bloei uit het Westland. Ze dronken gezellig een kopje koffie en lieten zich rondleiden door de tuin. Verschillende leden waren zélf ook aangesloten bij een kerk en er ontsponnen zich inspirerende gesprekken over geloofsbelevenis. Die zondag in juli besloten we vanwege de weersomstandigheden en de voorspellingen voor die dag niet te blijven wachten op eventuele bezoekers die de stromende regen zouden trotseren. De eerste keer dat we vanwege het weer af moesten haken. Tijdens het Open Tuinen Weekend in augustus was het betrekkelijk rustig, maar er kwamen wel weer heel geïnteresseerde bezoekers. Zo kwam er een gezin met opgroeiende pubers die lang bij de witte vlinderstruik bleven staan en allerlei foto’s namen. Ze hadden in de struik de zogenaamde ‘stadsreuzen’ ontdekt die ze met een insectenapp op hun telefoon op naam wisten te brengen.
stadsreusWij hadden die dag ervoor deze vervaarlijk uitziende zoemers ook al ontdekt en kwamen ook uit op de zogenaamde ‘stadsreuzen’, zo genoemd omdat ze een voorkeur hebben voor een stedelijke omgeving. De stadsreus is de grootste zweefvlieg in Nederland die ondanks zijn uiterlijk (hij lijkt met zijn grote gele kop en gestreepte lijf verdacht veel op een wesp of zelfs een hoornaar) niet steekt, geheel onschuldig is en leeft van nectar en stuifmeel. Zo’n 20 jaar geleden kwam de stadsreus hier nauwelijks voor, maar door de warmere zomers worden ze hier steeds vaker gezien. Weer een bewijs van de opwarming van de aarde!

We hopen nog heel lang dit mooie werk en de rondleidingen in de tuin te mogen doen, want het geeft veel voldoening. Toch wordt het tijd om na te denken over de toekomst omdat de lichamelijke beperkingen meer toe lijken te nemen en het werken in de tuin ook zwaarder wordt. Als tuingroep zoeken we naar mogelijkheden om het onderhoud van de tuin lichter te maken. Een van die mogelijkheden is om andere beplanting te gaan zetten maar daarvoor zijn wél extra financiële middelen nodig ………. Wordt vervolgd.