Elk jaar hebben we aan het einde van het tuinseizoen een gezellige bijeenkomst met alle tuineigenaren en kwekers die aangesloten zijn bij de Groene Route. We bezoeken dan een of twee tuinen (of een kwekerij) van de deelnemers. We nemen ook allemaal wat te eten en te drinken mee en gebruiken de maaltijd met elkaar. Altijd een gezellig gebeuren. Dit jaar was dat voor het laatst in de huidige samenstelling. De Groene Route houdt namelijk op te bestaan en gaat door een fusie over in Top in de Kop.

Top in de Kop is een al 25 jaar bestaande groep tuineigenaren, kwekers en kunstenaars in de Noordkop, die tijdens de Open Tuinen Weekenden ook kunst exposeren in of bij hun tuin. De beide besturen zijn inmiddels samengevoegd en volgend jaar zal er een gezamenlijke folder uitgegeven worden en er komen verschillende persberichten om de Open Tuinen Weekenden aan te kondigen. Niet alle tuinen van de Groene Route doen het volgende seizoen weer mee: verschillende mensen kunnen om gezondheidsredenen niet meer meedoen en anderen kunnen het niet meer combineren met hun werk. Voor de Vredestuin is het op dit moment nog onzeker omdat ook bij ons gezondheidsredenen en volle agenda’s een rol spelen. We hebben hier binnenkort overleg over met de tuingroep. Misschien dat iets minder weekenden meedoen en/of alléén de zondagen wat verlichting geeft. Het was nl. af en toe stressen om de tuin op orde te houden, ondanks dat die Open Tuinen Weekenden altijd heel leuk zijn om te doen. Een tweede oplossing is gelegen in het aanplanten van meer bodembedekkers en planten die bewezen hebben die extreme weerssituaties aan te kunnen. We hebben dan veel minder werk om het onkruid de baas te blijven. Ideeën zijn er al, maar we zullen daar wat meer budget voor nodig hebben. Om het streamen van het Labyrint wat minder zwaar te maken hebben we inmiddels een draagband met rugsteun voor de streamer aangeschaft. Ook dat verlicht het werk in de tuin, maar het zijn natuurlijk wél extra uitgaven.

zinniaMocht u de tuin een warm hart toedragen dan kunt u altijd een donatie doen voor de tuin via rekeningnummer: NL56 INGB 0003 0746 88 t.n.v. Protestantse Gemeente Alkmaar inzake giftenfonds. Vermeld daarbij expliciet dat het gaat om een gift voor de Vredestuin. Een aantal mensen heeft al laten weten dat een gift onderweg is, waarvoor we natuurlijk heel dankbaar zijn.

We zijn ook heel blij dat er mensen van buiten onze wijkgemeente zich aanbieden om mee te helpen met het onderhoud van de tuin. Want vele handen maken licht werk!

Ondanks de zeer wisselende weersomstandigheden van de laatste maanden is er zo laat in het seizoen nog veel kleur in de tuin door de prachtig lila bloeiende anemonen (Anemone hybrida ‘Lorelei’) en de vrolijke ‘sterretjes’ van de paars/blauwe sters. En dan die vriendelijke hoofdjes van de ‘zinnia’s’ onder de plataan, niet te vergeten. De uit zaad zélf opgekweekte eenjarige plantjes kregen we van een gemeentelid, evenals een aantal zonnebloemen. Deze laatste zijn helaas op één na allemaal aan de slakken ten prooi gevallen.

In het rode vak hebben we steeds opnieuw het probleem dat na een heftige regenbui (en die zijn er de laatste jaren steeds meer) via de overstort van het dak van de kerk een zogenaamd ‘sinkhole’ ontstaat bij de plataan: een diepe kuil in de grond, waardoor planten wegspoelen en een groot gat achterblijft. Een verdrietig gezicht. We denken hier een oplossing voor gevonden te hebben, nl. het plaatsen van een grote cementkuip met hierin grind en daaromheen grassen en bodembedekkers. Het water kan dan via het grind en de gaten onderin de kuip gewoon in de aarde zakken. Stiekem hebben we daarbij ook gedacht aan een kunstwerk in of vlak naast de grindbak om de aandacht van het grind af te leiden en dan denken we aan een afbeelding van een adelaar van cortenstaal, met daaronder de tekst “Die mij droeg op adelaars vleugels”. Een tekst die voor veel mensen een diepe betekenis heeft in tijden dat het leven niet altijd makkelijk is en veel troost kan bieden. Als dan eind september gestart wordt met de realisatie van de deur vanuit de hal naar de tuin zijn die tekst en de adelaar het eerste wat opvalt als je de tuin in loopt. Hoe mooi is dat! Laat maar weten wat u vindt van het idee, dan kunnen we het plan misschien verder uitwerken en een offerte aan gaan vragen.

Ditta Voetberg