Heeft u ook zo genoten van die paar heerlijk zonnige dagen in januari waarop je voelde dat de lente niet ver meer is? Lopend door de tuin ontdekken we steeds meer ‘nieuw leven’ dat de duisternis achter zich wil laten: in de binnentuin geuren de tere witte bloempjes van de struikkamperfoelie en de Sarcococca-struiken, ook wel zoete buxus of vleesbes genoemd. Her en der beginnen de kerstrozen (Helleborus) te bloeien en natuurlijk ontbreken de sneeuwklokjes en de eerste krokussen niet.

De houtril is door het harde werken van tuingroepleden nu bijna helemaal hersteld en de gemeente heeft inmiddels een grote berg houtsnippers en wilgentenen afgeleverd om de houtril verder aan te vullen en de paden weer van nieuwe verse snippers te voorzien. Ik kan de geur van die verse snippers nu al bijna ruiken. Het grappige was dat wijkbewoners ons aanspraken op die berg snippers en takken en veronderstelden dat we flink aan het snoeien waren geweest in de tuin en dat alles nog afgevoerd moest worden. We hebben maar uitgelegd dat we nog ‘flink aan de bak moesten’ om alles op de juiste plek te krijgen. Ook de liguster is inmiddels aangeplant vlak achter het lage gedeelte van de houtril. Straks een feestje voor insecten en vogels.

vredestuin houtsnippersvredestuin houtsnippersvredestuin helleborus
In het nieuwe appartementencomplex naast de kerk hebben inmiddels de eerste bewoners hun intrek genomen. In de tuin ontmoetten we een ouder echtpaar dat er net 14 dagen woonde. Ze vertelden dat ze uit de Noordkop kwamen en daar een groot huis hadden met een grote tuin. Ze hadden bewust gekozen om naar een appartement te gaan, maar misten vooral hun mooie grote tuin en het feit dat ze vanuit huis zo het bos in konden lopen. We gaven ze uitleg over de Vredestuin en de Open Tuinen Dagen. De intentie is om zodra de flyer van Top in de Kop ook klaar is (half februari) bij de nieuwe bewoners van het appartementencomplex een folder van de Vredestuin en Top in de Kop in de bus te doen met een uitnodiging voor de Open Tuinen Dagen en voor een kopje koffie in de tuin etc.
Op zondag 28 januari deden we weer mee met de Nationale Tuinvogeltelling. De uitslag ervan kunt u terugvinden op de Facebookpagina van Samen Rondom de Vrijheidskerk. Het was verrassend dit keer ook 2 sijsjes te mogen tellen die snoepten van de zaaddozen van de Larixbomen.

De platanen in de binnentuin hebben inmiddels ook hun wintersnoei gehad. De Liquidambar (amberboom) moet nog steeds in model gesnoeid na de stormschade, maar dat doen we op geleide van de mooie tuinagenda “het juiste moment”, een werkagenda voor het land en de tuin gebaseerd op het gedachtegoed van Rudolf Steiner, een mooie filosofie met aandacht en liefde voor al wat leeft!