hit counter joomla


Komende vieringen

 
 24 mrt 2019  10:00 uur:
ds. D.P. Jans
 
 27 mrt 2019  18:00 uur:
Vesper en sobere maaltijd
 
 31 mrt 2019  10:00 uur:
ds. D.P. Jans
 
 03 apr 2019  18:00 uur:
Vesper en sobere maaltijd
 
 07 apr 2019  10:00 uur:
pastor A. Kozijn
 
 10 apr 2019  18:00 uur:
Vesper en sobere maaltijd
 
 14 apr 2019  10:00 uur:
ds. D.P. Jans
 
 17 apr 2019  18:00 uur:
Vesper en sobere maaltijd
 
 19 apr 2019  19:30 uur:
ds. Y. Bos en ds. D.P. Jans

 

Hier staan alleen de diensten in
De Vrijheidskerk. Geen dienst vermeld?
Misschien is er een gezamenlijk dienst,
kijk in het totaaloverzicht.


Zondag 24 februari: Viering heilig avondmaal. Vandaag lezen we het boek Ester helemaal uit. Nou, niet álle woorden die ons nog te wachten staan, want er staan maar liefst 3 hoofdstukken op het leesrooster van deze zondag. Het gaat van Ester 8:3 tot en met Ester 10:3. Dit is een te lange tekst om tijdens de eredienst van a tot z te lezen. Huiswerk voor u dus! Voor de zondag blijft over: Ester 8: 3-9, 9: 1-23 en 10:1-3.
Haman, die schurk, is in het voorafgaande ten val gebracht. Nu moet er nog een schrijven uitgaan dat de brieven herroept die door Haman geschreven werden, waarin hij het bevel gaf voor de moord op alle Joden in het Perzische Rijk. Zal koning Ahasveros dit schrijven verordonneren of moeten de Joden blijven vrezen voor hun leven? Zal er op de dag die het lot (‘het poer’) aanwees als de dag van de massamoord, gehuild of gedanst worden?

Zondag 3 maart: Lezing: Lucas 6: 39-49. We lezen een gedeelte van de zg. ‘Veldrede’ uit Lucas (in onderscheid met de ‘Bergrede’ uit Matteüs). In de Veldrede zijn Jezus’ wijze uitspraken verzameld en is zijn onderricht samengevat. ‘Kan de ene blinde de andere blinde leiden? Vallen ze dan niet beiden in een kuil?’ is zo’n prikkelende uitspraak. Jezus heeft het ook over de splinter en de balk, de splinter in het oog van je broeder of zuster en de balk in je eigen oog. Of wat denk je van het volgende doordenkertje van de Heer? ‘Elke boom kun je aan zijn vruchten kennen, want van distels pluk je geen vijgen en van doornstruiken geen druiven.’ Veel om over na te denken. Genoeg om er je leven mee in te richten. Want bij Jezus’ Veldrede kun je je niet op de vlakte houden.

Woensdag 6 maart, 18.00 uur Vesper en sobere maaltijd

Zondag 10 maart: Eerste zondag van de veertigdagentijd. In de op 6 maart aangebroken voorbereidingstijd, de 40 dagen die we aftellen naar Pasen, lezen we telkens uit Lucas. Tijdens de vespers op de woensdagavonden luisteren we al naar de lezing die op de daaropvolgende zondag te horen zal zijn. Het project van Kind op Zondag voor de veertigdagentijd en Pasen heet ‘Een nieuw begin’. Pasen is immers het feest van het nieuwe begin. Daarnaartoe zijn we op weg. Met Jezus is er een beginnen aan. Het projectlied is dan ook getiteld: ‘Wij bidden om een nieuw begin’. Deze woorden staan aan het begin van het refrein: ‘Wij bidden om een nieuw begin van leven. God, stuur ons toch uw wereld in om liefde door te geven.’ Op 10 maart gaat het over de beproeving van Jezus in de woestijn (Lucas 4:1-13). Het sleutelwoord is ‘kiezen’. In de woestijn moet Jezus kiezen: kiest Hij voor wat de duivel hem vertelt of voor wat God van hem vraagt. En hoe doen wij dat?

Woensdag 13 maart, 18.00 uur Vesper en sobere maaltijd

Zondag 17 maart: Tweede zondag van de veertigdagentijd. Voorganger: ds. Bert Kramer. We gaan met Jezus de berg van de verheerlijking op (Lucas 9: 28-36). De sleutelwoorden: ‘wakker worden’. Tijdens de verheerlijking op de berg slapen de leerlingen. Ze moeten wakker worden om dit bijzondere moment mee te maken.

Woensdag 20 maart, 18.00 uur Vesper en sobere maaltijd

Zondag 24 maart: Derde zondag van de veertigdagentijd. Lezing: Lucas 13: 1-9 over de vijgenboom. Het sleutelwoord: ‘geduld’. De eigenaar van de vijgenboom heeft geduld: misschien zal de boom volgend jaar vruchten geven.

Woensdag 27 maart, 18.00 uur Vesper en sobere maaltijd

Zondag 31 maart: Vierde zondag van de veertigdagentijd, Doopdienst m.m.v. onze tieners. Aan het begin van deze feestelijke dienst (de zondag wordt ook wel ‘Klein Pasen’ genoemd) wordt Marcus Mahendra gedoopt! De bijbellezing gaat over de verloren zoon (Lucas 15: 11-32). Zo heet die jongeman immers al eeuwen. Maar kunnen we hem niet beter ‘de gevonden zoon’ noemen of ‘de ontvangen zoon’ of ‘het omarmde kind’? De dienst is samen met de tieners van De Vrijheidskerk voorbereid. Een dienst voor jong en ouder dus, van baby tot hoogbejaard.

Zondag 1 oktober Voorganger: ds. Nielspeter Jans
In het kader van Israëlzondag besteden we aandacht aan Grote Verzoendag (zie elders).
De kinderen die de basisschool en/of de kindernevendienst verlaten, krijgen de zegen.

Zondag 8 oktober Voorganger: ds. Nielspeter Jans.
Dienst voorbereid door de plaatselijke werkgroep Kerk en Dier. We speuren naar mensen in de Bijbel die respectvol omgaan met dieren. De laatste in die rij is de Eerste: Jezus, de Goede Herder.
Kinderen wordt gevraagd hun dierenknuffels én doopdozen mee te nemen. Na de dienst worden we in de Bijbelse tuin geleid. Ook komt er een kort verslag van de Groene Kerkendag (die op zaterdag 7 oktober plaatsvindt). ’s Middags organiseert de werkgroep een inloopmiddag. We kijken dan naar de indrukwekkende film Saisons. Zie voor nadere info elders.

Zondag 15 oktober Voorganger: ds. Nielspeter Jans
Zondag 22 oktober Voorganger: ds. Hittjo Hummelen
Zondag 29 oktober Voorgangers: pastor Albert Kozijn, ds. Nielspeter Jans en de tieners van Zuid
Viering heilig avondmaal. Dienst rondom het thema ‘Omzien naar elkaar’.
Aan u/jullie allen wordt gevraagd een bloemetje mee te nemen naar de kerk. We stellen dan (hopelijk) flinke boeketten samen, die naar verschillende zorgcentra zullen worden gebracht.
Goed om alvast te weten: op zondag 19 november is er een bijzondere viering: zangers o.l.v. Bert Rootmensen zullen met ons Iona-liederen zingen. Op het Schotse eiland Iona werd in 1938 een oecumenische gemeenschap gesticht die zoekt naar nieuwe manieren om het evangelie vorm te geven. Tientallen liederen van Iona behoren ondertussen tot de geloofsschat van mensen uit heel de wereld. In het volgende kerkblad meer informatie.
facebook

Welkom in de “Vredestuin” van de Vrijheidskerk in Alkmaar

kl 013Over het ontstaan van de tuin

In 2004 werden de eerste stappen gezet om de onaantrekkelijke groenstrook op het stukgrond bij de kerk om te toveren tot een echte tuin. De eerste aanplant werd gedaan met ‘adoptie’planten uit diverse tuinen. De tuin floreerde met bijbelse planten en bomen, maar raakte een aantal jaren later wat in verval door onzekerheid over het voortbestaan van de kerk.

kl 004In 2016 werd een geheel nieuw ontwerp gemaakt voor de tuin en in april 2018 werd gestart met de nieuwe aanplant. De tuin is onderverdeeld in (liturgische)kleurvakken (rood, paars, roze, wit en groen,aangevuld met blauw) met daar naast een fruittuin met diverse fruitbomen en veelkleurige planten. Bij de meeste planten staan bordjes met namen en stickers geven aan of het om bijen- of vlinderplanten gaat, of om bijbelse planten.
Achter in de tuin is nog een ‘bostuin’, waar de natuur, tot op zekere hoogte, zijn gang mag gaan.

kl 006Voor de nieuwe aanplant van de tuin is naast bijbelse planten vooral gekozen voor planten die insecten en vlinders aantrekken. De nieuwe planten komen bij kwekerijen vandaan die op ‘ambachtelijkewijze’ hun planten opkweken, dat wil zeggen alléén met organische en biologische meststoffen. De plantenworden ‘slow’, d.w.z. ‘rustig’ opgekweekt. In de tuin worden géén chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Zo proberen we een natuurlijk evenwicht en biodiversiteit te bereiken in deze kleine groene oase.

De tuin wordt door vrijwilligers onderhouden.

Door de kinderen werd een insectenhotel gebouwd en in de tuin vindt u borden met vredesteksten.

In het gras is een labyrint aangelegd.

Adres: Vrijheidskerk, Hobbemalaan 2A 1816 GD Alkmaar.
Ingang tuin: aan achterzijde kerk aan de G. Metsulaan 4

 

Het Labyrint

labyrinth 2789748Wat is een labyrint?

Een labyrint is een kruisingsvrij, slingerend pad, dat de loper langs een aantal wendingen naar het centrum voert en weer terug naar buiten. Er zijn is aantal verschillende modellen van het labyrint. Ze hebben echter één ding gemeen: in tegenstelling tot een doolhof, waarin je keuzes moet maken tussen verschillende paden, heeft een labyrint een enkel pad dat de loper langs een aantal wendingen leidt naar het centrum en weer terug naar buiten. Veel mensen verwarren een labyrint met een doolhof. Dan mis je een belangrijkpunt: in een doolhof verlies je je weg, in een labyrint vind je je weg! Het lopen van een geleid pad, waarbij je niet naar de weg hoeft te zoeken, maakt dat je kunt ontspannen, je kunt concentreren en mediteren.
Het labyrint komt in heel veel culturen voor en is al heel oud. Ze worden vaak gevonden in kerken. Het meest beroemde ligt in de kerk van Chartres, Frankrijk. Dit labyrint loopt u over graspaden, de stenen markeren de randen van het pad. De ingang vindt u aan de rand van het grindtegelpad. Een labyrint kun je op vele wijzen lopen: alleen of met een groep, feestelijk, gedenkend, als ritueel, om jezelf ´uit de knoop te lopen´.

kl 010Wanneer je voor het eerst een labyrint wilt lopen, kun je dat als volgt doen:

Sta even stil bij de ingang. Misschien heb je al een idee waarover je bij het lopen wilt nadenken: een probleem, je leven tot nu toe, een verlies of plannen voor de toekomst.

De gang door het labyrint bestaat uit 3 delen:
• De heenreis wordt gekenmerkt door ‘loslaten’, je maakt je hoofd vrij van de dagelijkse dingen, treedt even uit de gewone wereld.
• Het verblijf in het centrum betekent ‘ontvangen’. Je neemt rust en stelt je open voor inzichten.
• De terugtocht gebruik je om het ontvangene een plek te geven, misschien zelfs plannen te maken met je nieuwe inzichten.

. Ga van uit rust het labyrint in wanneer je dat wilt
. Zoek je eigen tempo.
. Passeren mag.
. Loop met aandacht.
. Wees open en ontvankelijk.

Enkele teksten ter overweging:

Gij die mijn leven zo geleid hebt tot hiertoe, dat ik nog leef.
Huub Oosterhuis

Niet ver weg vind ik het geluk en ook niet vlakbij.
In het midden - heb ik gehoord - moet het zijn.
En elkeen - zeggen ze - wandelt alleen.
Anne Steinwart

Wees niet bang, want Ik ben bij je.
Kijk niet angstig achterom, want Ik ben je God.
Ik zal je sterken, ik sta je bij.
Jesaja 41,10

Mijn ziel - waar wil je heen met al je onrust - dan terug
- in je aller eigenste kern - die alles is en in allen.
Maryse Bodè

 

meer foto's
download de folder